Folklore - Kirkens historie
|
||
Venezianertiden |
||
I
1204 indtraf en skelsættende begivenhed for Kreta. Det fjerde Korstog
tvang Konstantinopel i knæ, og de byzantinske herskere var nødt til at
afstå øen til venezianerne. Men inden venezianerne nåede at overtage øen,
lykkedes det piraten Enricco Pescatore fra Genua at besætte den i 1206. Først
i 1211 - efter flere års kampe med genuaerne - lykkedes det venezianerne
at erobre magten på øen.
|
|||
Til
trods for venezianernes militære overlegenhed vedblev kretenserne at
betragte sig selv som byzantinere, og især de første to århundreder af
venezianertiden var præget af voldsomme oprør mod de nye herskere.
|
|||
At kirken ikke anerkendte de nye magthavere ses
bl.a. på dateringsinskriptionerne i de nyrestaurerede kirker, hvor man
ofte anførte under hvilken byzantinsk kejser arbejdet var foregået, f.
eks. kan man i Agios Ioannis klostret på sydsiden af Asterousia bjergene
læse: "… blev restaureret under vores kejser Ioannis og Eleni
Palaiologos, 1360". Denne praksis fortsatte indtil Konstantinopels
fald i 1453.
|
|||
Hulen med Agios Ioannis klostret | Inskriptionen, der nævner | ||
ses i midten af billedet | den byzantinske kejser | ||
|
|||
Venedig
var en hård besættelsesmagt, der forbød højtstående præster at
opholde sig på øen. Biskopperne blev sendt i landflygtighed, og
domkirken i Iraklion blev overtaget af en katolsk biskop. Som ledere for
det ortodokse hierarki valgtes nogle protopapades, der blev lønnet
direkte af statskassen og derfor langt hen ad vejen måtte rette sig efter
Venedig. De var således forpligtet til at deltage i de katolske messer
samt at lovprise paven og den katolske ærkebiskop i deres prædikener.
|
|||
Da
det som sagt var forbudt for ortodokse biskopper at opholde sig på Kreta,
ordinerede Patriarkatet i Konstantinopel i stedet højtstående, kirkelige
ledere uden for Kretas grænser. De fik titlen proedri tis Kritikis
Ekklisias (ledere af Kretas Kirke).
|
|||
Heller
ikke almindelige præster kunne blive indviet på Kreta, men var nødt til
at drage udenlands, især til Peloponnes. Først skulle de dog have de
venezianske myndigheders tilladelse til at rejse, hvilket kostede et
anseeligt beløb. Når præsterne vendte tilbage til Kreta, skulle de
gennemgå en nøje kontrol hos myndighederne. Og for at få ansættelse
skulle de atter eksamineres af myndighederne og godkendes af de lokale
lensherrer - uanset om de ville praktisere i byerne, på landet eller i et
kloster.
|
|||
Patriarkatet
sendte i al hemmelighed lærde præster og biskopper til Kreta for at bistå
de lokale, men de blev altid før eller senere opsporet af venezianerne og
fængslet. F.eks. kom Anthimos, ærkebiskop i Athen, til øen i slutningen
af 1360'erne, men han blev fængslet og døde der i 1371. Ti år senere
blev munken Iosif Bryennios sendt til øen, hvor det lykkedes ham at
opholde sig i næsten 20 år, inden han blev landsforvist (1402).
|
|||
Fra
begyndelsen af det 16. årh. blev den venezianske politik mere lempelig
over for den ortodokse kirke, og i 1570 besluttede Venedig at genoprette
det ortodokse hierarki på Kreta med en metropolit og fire biskopper, men
det blev forhindret af generalkommandøren over øen, Iacovo Foscarini.
|
|||
Kunstnerisk
fik mødet mellem den byzantinske og den italienske kulturarv stor
betydning. Helgenmalerne arbejdede i starten efter de byzantinske
traditioner, men blev efterhånden stærkt inspireret af italiensk
malerkunst. Faktisk udviklede der sig fra midten af det 15. årh. - efter
Konstantinopels fald (1453) - en ny retning inden for malerkunsten, der
kom til at danne skole. Som repræsentanter for Den kretensiske Skole kan
bl.a. nævnes El Greco (Dominikos Theotokopoulos) og Michail Damaskinos.
Den kretensiske Skole blomstrede indtil tyrkernes erobring af Kreta i
1669, og dens malerier blev solgt både i og uden for den ortodokse
verden.
|
|||
Damaskinos' billede: Proskynisi ton Magon. Personen i midten af billedet menes at være ham selv. |
|||