Historie - Tyrkertiden

Daskalogiannis

 

I 1770 indledte Ioannis Vlachos (1730-1771) med tilnavnet Daskalogiannis et oprør mod tyrkerne, der 100 år forinden havde besat Kreta.

 

Daskalogiannis var en velhavende skibsreder fra Anopoli. Han havde fire skibe, som han besejlede Middelhavet med. Ud over rigdom gav rejserne ham også viden om nye ideer og tendenser fra andre dele af verden.

 

Som kun 20-årig fik han sit første offentlige embede. Senere, i 1765, blev han leder af provinsen og havde - sammen med sin bror, Nikolós Sgouromállis - ansvaret for skattebetalingen til tyrkerne.
 

 

På en af sine rejser traf han Theodor Orlof på Peloponnes. Orlof var udsendt af den russiske kejserinde Katarina den Store for at opildne den græske befolkning til opstand mod tyrkerne. Daskalogiannis lod sig overtale til at gøre oprør på Kreta efter at have fået lovning om assistance fra Rusland.

 

Daskalogiannis, der udmærket vidste, at det var umuligt at samle hele Kreta til kamp mod tyrkerne, koncentrerede sig om sin hjemegn. Men selv sfakioterne var vanskelige at overtale i starten.

 

Meget beskrivende beretter Barba-Pantzelios i sin "Sangen om Daskalogiannis" om diskussionerne mellem Daskalogiannis og hans onkel, der var provst i Sfakia:

 

 

 

 

Dernæst rystede provsten på sit hoved,
han var eftertænksom, mange ting forudså han i sine tanker.
"Lærer Giannis", sagde han, "kom nu til fornuft,
du påtager dig ansvaret for hele Kretas folk.
Du gør Sfakia til et brændpunkt, som det ikke bør være,
og alle pashaerne og tyrkerne vil samles her.
Inden skibene med moskovitterne kommer med forstærkning,
vil der ikke være et eneste hus tilbage, hvor sfakioterne kan bo ..

 

Barba-Pantzelios var en fattig ostemager fra landsbyen Mouri - nordøst for Anopoli. Han kunne hverken læse eller skrive, og havde det ikke været for hyrden, Sifis Skordilis, som i 1786 nedskrev Pantzelios' sang, var den gået tabt for altid. I slutningen af sangen præsenteres Sifis og omstændighederne med nedskrivningen:

 

Jeg, Sifis Skordilis, der læser højt i kirken,
begyndte at nedskrive fortællingen med ord og vers,
og hver eneste dag skrev jeg lidt,
mens jeg boede ved Papoura, ude ved Giverto.
Jeg boede ved Papoura, hvor jeg malkede mine får,
og var sammen med Barba-Pantzelios, der kogte mælken til ost.
Jeg havde papir, jeg havde deslige pen,
og jeg skrev versene ned et efter et, mens han fortalte ...
Han fortalte i sang, for han er versemager,
idet han af Gud har fået den største gave ...

 

 

Det lykkedes dog Daskalogiannis at samle omkring 2.000 mand, og i foråret 1770 angreb de områderne Kydonia, Apokoronas og Agios Vasilios, nordøst for Lefka Ori. I begyndelsen var heldet med oprørerne, og de slog tyrkerne på flugt, men der gik kun kort tid, førend tyrkerne igen fik samlet deres tropper, og allerede i maj stod en 15.000 mand stor hær klar ved landsbyen Vryses.

 

Da tyrkerne angreb Daskalogiannis og hans mænd på Krapi højsletten, led oprørerne et sviende nederlag og måtte søge tilflugt i de høje bjerge. Mens tyrkerne holdt dem i skak, ødelagde de mange af områdets landsbyer, spredte indbyggernes fåreflokke for alle vinde, plyndrede provinsen og tog mange indbyggere til fange, som blev solgt på slavemarkedet i Chándakas (Iraklion). Også Daskalogiannis' onkel, provsten, blev taget til fange og sandsynligvis tvunget til at røbe Daskalogiannis' planer.

 

 

Den efterfølgende vinter blev streng, og mange af oprørerne mistede modet. Medvirkende hertil var også den udeblevne hjælp fra russerne.

 

Den 18. marts 1771 stillede tyrkerne oprørerne et ultimatum. Hvis de overgav sig, ville de få frit lejde, men samtidig fulgte et dokument med betingelserne for fred. Dokumentet indeholdt 12 punkter:

 

 1.  De skulle betale de skatter, som de havde nægtet at indbetale året forinden.
 2.  De skulle aflevere deres våben og proviant.
 3.  De skulle udlevere deres ledere, som ville blive ført til Iraklion til rettergang.
 4.  De måtte ikke længere have kontakt med eller proviantere de kristnes skibe, der nærmede sig deres havne.
 5.  De skulle medvirke til at anholde besætningerne på de kristnes skibes og føre dem til Iraklion.
 6.  Retsvæsenet i Sfakia skulle varetages af en fredsdommer, udnævnt af den tyrkiske regering i Iraklion.
 7.  Kirkerne måtte hverken repareres eller restaureres. Ligesom der heller ikke måtte bygges nye.
 8. De skulle betale tiende i henhold til sultanens firman (forordning).
 9.  Der måtte ikke opføres høje huse (borgtårne), og der måtte ikke være kristne symboler på de allerede eksisterende bygninger.
10.  Det blev forbudt at afholde religiøse fester, ligesom også klokkeringning blev forbudt.
11.  De tilfangetagne muslimer skulle løslades.
12.  Sfakioterne skulle bære den særlige klædedragt for undertvungne grækere.
 

 

Da Daskalogiannis indså, at slaget var tabt, overgav han sig til tyrkerne i håbet om at lette situationen for sine landsmænd. Det siges endvidere, at hans bror, Nikolós Sgouromállis, der allerede var taget til fange, blev tvunget til at skrive et brev til ham, hvori han bedyrede tyrkernes gode vilje.

 

Daskalogiannis blev ført til Iraklion sammen med sine mest betroede frænder, men pashaen over byen havde - til trods for sine løfter - allerede udtænkt en grusom straf. Den 17. juni 1771 blev Daskalogiannis i fuld offentlighed pryglet til døde i overværelse af sin bagbundne bror.

 

Efter knap tre års fangenskab i Koules fæstningen i Iraklion lykkedes det provsten og de andre oprørere at flygte.

 

Provsten søgte tilflugt i en hule i Rouvas skoven, mens de andre vendte hjem til det ødelagte Sfakia.
 

 

Den 15. marts 2006 blev det med et præsidentielt dekret (59/2006) vedtaget, at første søndag efter den 17. juni skal være lokal mindedag for Daskalogiannis i Anopoli. Dekretets ordlyd er følgende, som det fremgår af "Statstidende":
 

 

§1

Vi indfører den første søndag efter d. 17 juni, årsdagen for den heltmodige Daskalogianns' død, som officiel mindedag med lokal betydning for Chanias Amt, til minde om opstanden i 1770 på Kreta.

§2

Mindedagens arrangementer, der foregår i Chanias Amt, omfatter generel flagudsmykning fra kl. 8 om morgenen indtil solnedgang på den første søndag efter d. 17. juni samt illumination af offentlige bygninger, kommunale og landkommunale kontorer samt juridiske personers kontorer og banker fra solnedgang på den selv samme dag indtil om morgenen den følgende.
De egentlige mindearrangementer foregår i beboelsesområdet Anopoli, det historiske sæde for Sfakias kommune i Chanias Amt og fødested for den nationale martyr Daskalogiannis.