|
Folklore
- Freskoer
Ioannis Pagomenos
|
|
I
den venezianske periode (1211-1659), hvor de nye magthavere i begyndelsen
forsøgte at forbyde den ortodokse kirkes virke og at indføre den
katolske tro, reagerede kretenserne ved at fastholde byzantinsk maleteknik
- først i form af freskoer, senere i form af bærbare ikoner. Samtidigt
anførte kunstnerne ofte årstallet for maletidspunktet enten ud fra hvem,
der var kejser i Konstantinopel. eller ud fra det årstal, der dengang
blev anset for verdens skabelse (5508/09 f.Kr.). Kretensernes religiøse
tilhørsforhold forblev således tro mod den byzantinske tradition, og
patriarkatet i Konstantinopel sendte da også kunstnere til Kreta, hvor de
grundlagde skoler for at oplære lokale helgenmalere. |

|
|
|
Præsten
åbner kirken
i Alikambos
|
 |
Især
i områderne omkring Selino og Kandanos på Vestkreta findes der mange
freskomalede kirker (1 pr. 3,14 km2). Her findes også den største
hyppighed af inskriptioner med kunstnernes navn, idet syv ud af 15 kendte
freskomalere har efterladt deres navne på disse inskriptioner. |
Kirken i
Kadros
|
|
|
Den
mest kendte af disse er Ioannis Pagomenos fra første halvdel af det 14.
årh.. Man kender ikke hans præcise fødeår eller –sted, men det er
sandsynligt, at han stammer fra Iraklion, fordi man her støder på dette
efternavn i flere officielle dokumenter fra det 13. årh. og fremefter,
hvorimod der ikke findes belæg for navnet på f.eks. Vestkreta. |
* |
Dimitrios
Pepagomenos, fra det 13. årh., læge og forfatter til en bog om podagra, |
*
|
Marco
Pagomeno og Nicola Pagomeno, frigivne bønder (villanus communis), omtalt
i fredstraktaten mellem Alexios Kallergis og venezianerne fra 1299, |
*
|
Ioannis
Pagomenos, retsskriver fra 1319, |
* |
Ioannis
Pagomenos havde tilladelse til at fragte jern fra havnen i Candia
(Iraklion) til Chania i 1326-27, |
* |
I
et bryllupskontrakt fra perioden 1337-1341 møder vi en Yani Pagomenos, søn
af Georgios Pagomenos, |
*
|
Theodoros
Pagomenos, overnotar fra 1365. |
|
|
|
Forskeren
M. Cattapan har i de venezianske arkiver muligvis fundet maleren Pagomenos
omtalt som indbygger i hovedstaden Candia (Iraklion), men desværre døde
Cattapan, inden hans publikationer blev færdigskrevet og udgivet. Hvis
det passer, at Pagomenos stammer fra Iraklion, kan det undre, hvorfor vi
kun støder på ham i landdistrikterne på Vestkreta, hvor han og hans
maleteknik til gengæld har været ret populære. Et andet spørgsmål er,
hvorfra lokalbefolkningen i de små landsbyer kendte til ham. |

|
|
|
Kirken i
Kavallariana
|
Ioannis
Pagomenos arbejdede gennem en periode på ca. 20 år (1313-31) i
provinserne Sfakia, Apokoronas og Selino. Man må gå ud fra, at han ikke
arbejdede alene, da det virker usandsynligt, at han selv skulle kunne nå
at udføre sit omfattende arbejde. Især i begyndelsen af hans virke er
der blot et år imellem de forskellige kirker, han udsmykkede. Foruden
selve malearbejdet skal man også påregne transporttiden mellem kirkerne,
for selvom afstanden mellem dem ikke er særlig stor, må man huske på de
vanskellige transportforhold dengang. Desuden har han højst sandsynligt
selv medbragt stilladser, materialer til såvel freskoerne som til den
underliggende puds. Faktisk har Pagomenos været så yderst omhyggelig med
pudsgrunden, at det er sjældent, at man ser pudset smuldre. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Det
tidligste sikre vidnesbyrd om Ioannis Pagomenos findes på inskriptionen
(1313/14) i Agios Georgios kirken ved Komitades i Sfakia-provinsen – og
det sidste (1331/32) i Panagia kirken i Kakodiki (i området Beilitika),
syd for Kandanos. |

|
|
|
Inskription
i Komitades
|
 |
Ud
fra kirkeinskriptionerne ved vi, at Pagomenos har stået for udsmykningen
af mindst seks kirker. Desuden findes der kirker, der tidligere var tillagt
ham, men nyere forskning sætter spørgsmålstegn ved denne antagelse. Det
drejer sig bl.a. om kirkerne i Kavallariana (Michail Archangelos,
1327/28), Trachiniakos (Agios Ioannis, 1328/29), Prodromi (Panagia
Skafidiani, 1347) og muligvis Prodromi (Agios Panteleimon). |
Kimisis tis
Theotokou
(Jomfru Marias hensoven)
i Skafiadiani - Prodromi |
|
|
Ud
over inskriptionerne, der anfører de personer, der har bidraget til opførelsen
og udsmykningen af kirken, er et andet særkende ved Pagomenos, at han også
ofte afbilder disse donatorer eller i det mindste nogle af dem. |

|
|
|
Donatorer
i
Archangelos Michail
Kavallariana
|
 |
De
kirker, som Pagomenos har udsmykket, hører alle til kategorien af små
etskibede kirker - på nær den i Anydri, der er dobbeltskibet (det
sydlige skib er dog en senere tilbygning). Kirkerne er orienteret i en øst-vestlig
akse med indgangsdøren mod vest. I øst ender koret i en apsis, hvor man
i de fleste tilfælde ser Kristos Pantokrator afbildet. I flere kirker
findes der i sidevæggene "blinde buer", der dels har fungeret
som understøttelse af kirkebygningen og samtidigt været et afgrænset
maleområde for en af de religiøse scener. Det er næsten kun på det
vestlige Kreta, at man møder disse "blinde buer". Desværre er
mange af freskoerne i dag i en relativ dårlig forfatning. |
"Blind
bue" i Trachiniakos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|