Seværdigheder - Chania Amt - Akrotiri |
|
Agia Triada klostret |
|
Pashleys beskrivelse |
Robert Pashley (1805-1859) blev født i York. Som 20-årig begyndte han at læse jura ved Cambridge University. I 1833 fik han tilladelse til at rejse frit med den engelske flådes fartøjer i Middelhavet, hvilket førte ham til De Joniske Øer, Albanien, Grækenland, Lilleasien og Konstantinopel, og året efter til Kreta. På tilbagevejen til England boede han et stykke tid i Venedig, hvor han studerede håndskrifter på Marcus-biblioteket. Hans bog Travels in Crete udkom i 1837. | |||
|
|||
Vejen
herfra til Agia Triada passerer tre landsbyer. Den fører gennem en del af
Akrotiri, der for det meste er uopdyrket og sikkert ufrugtbar. Der er
derimod meget jagtvildt, især rødbenede agerhøns. Agia Triada er
omkranset af høje cypresser, der danner en allé, der fører hen til
klostrets hovedindgang. Dets abbed er en ærværdig og snakkesaglig ældre
herre, som jeg havde lange samtaler med.
|
|||
Klostret
er et imponerende bygningsværk: Kirken ligger i midten af gården og har
form som et latinsk kors, mens dets facade er prydet af doriske søjler.
Over døren kan man se en inskription, hvis betydning helt passer til et
kloster viet til Den Hellige Treenighed. På bygningens arkitrav står
desuden bogstaverne
Β
Γ
Y Θ
Τ
Π
(Βάθος
γνώσεως,
Ύψιστος
Θεός,
Τρισυπόστατος,
Παντοκράτωρ
[= Erkendelsens dybde: Gud i det Høje, den Treenige, den Almægtige]).
På hver side af døren er en anden inskription; på græsk til venstre
for beskueren og til højre på latin. Teksten på de to inskriptioner,
hvis indhold i øvrigt er ens, anfører navnene på klostret grundlæggere.
Under den græske inskription angives desuden årstallet 1634, mens det årstal,
man kan se ved klostrets indgang, er 1631. Kirken var endnu ikke færdigbygget,
da tyrkerne erobrede Chania og satte en stopper for dens færdiggørelse.
|
|||
I
gårdens østlige hjørne findes en lille sidekirke; jeg vedlægger en
tegning af den. Under den ligger klostrets begravelsesplads, men næsten
alle gravene er åbnet, så knoglerne ligger frit synlige. Det virker som
om, alle de døde smiler frygtindgydende til den besøgende.
|
|
||
Skændslen
af gravene foregik under muslimernes oprør, da de forgæves håbede at
finde en skjult skat. I et rum, der står i forbindelse med gravkammeret,
findes en masse kranier og knogler, der når op i en højde af næsten
fire fod. Over døren til "Golgatha" og mange andre steder i
klostret så jeg inskriptioner. Mange af dem også oversat til latin.
|
|||
Den
gamle abbed forsikrede mig om, at der inden revolutionen havde boet 40
hellige fædre her, og at andre 10 havde opholdt sig i de øvrige
klosterbesiddelser eller på klostrets marker. Dengang havde der også været
13 hjælpepræster. De havde faktisk været så mange, at det var nødvendigt
at købe majs, selv om deres opdyrkede marker beskæftigede 35 spand
okser: 18 på Akrotiri og resten på de andre klosterbesiddelser. Ifølge
abbeden, der sikkert ikke overdriver, havde klostret en produktion af olie
på ca. 2.000 mistata [= ca. 25 t]. I dag bor der kun 10 munke.
|
|||