På
en næsten nøgen klippe midt i de frodige marker ligger den forladte
venezianske by Voila. Den korte afstand til Chandras ( ca. 1 km) taget i
betragtning har Voila nok aldrig været en egentlig landsby, men snarere
et stort gods i stil med det nærliggende Etia. |

|
|
|
 |
Der hersker tvivl om, hvornår bebyggelsen egentlig er grundlagt, men i
sin rapport til det venezianske senat i 1577 omtaler Francesco Barozzi
en by ved navn Vicila, som formodes at være Voila.
|
Stedet
omtales første gang som Voila i 1583, hvor regnskabsføreren for et
veneziansk handelshus, den kretensisk fødte Pietro Castrofylacas, i sin
rapport om befolkningstal og andre offentlige anliggender har
registreret, at byen har 299 indbyggere. Voila omtales sidste gang i den
ægyptiske registrering fra 1834, hvor der boede en kristen og fem
tyrkiske familier.
|
I
det nordvestlige hjørne af (gårds)pladsen troner en imponerende
3-etagers hovedbygning (tårnbygning), der i byggestil minder
overordentligt meget om den tilsvarende i Etia. |

|
 |
Selv
om der over hovedindgangen ved siden af udskårne økser, cypresser og
”stjernehjul” er en tyrkisk inskription med årstallet 1742, kan der
næppe herske tvivl om, at bygningen er betydeligt ældre, og at de
tyrkiske symboler er tilføjet senere. |
|
|
I
tilknytning til hovedbygningen ligger ruinerne af en lille kirke, der går
under navnet Djinalis' kirke. Dette navn er en forvanskning af
efternavnet på den store venezianske familie Zanne, der på et
tidspunkt formodes at have boet i Voila. |

|
|
|
 |
Syd
for pladsen ligger byens eneste velbevarede hus. I forgården ses endnu
ovnen, og indenfor er der en hems, som muligvis er opført senere, et
ildsted m.m. |
Desuden
findes der to tyrkiske brønde i udkanten af byen, hvor man stadig kan få
sig en tår køligt vand. |

|
|
|
 |
Nord
for den centrale plads ligger en dobbeltskibet kirke til Agios Georgios
og Panagia. Den er tydeligvis opført ad to omgange, den ældste i det
15-16. årh. |
Over
indgangsdøren ses Solomos-familiens våbenskjold. Solomos var en anden
af egnens store slægter, hvoraf nogle medlemmer senere udvandrede til
øen Zakynthos. |

|
 |
Her
fødtes en af efterkommerne, Dionysios Solomos, der i 1823 skrev Grækenlands
nationalsang, Hymne til friheden. |
I
kirkens sydvestlige hjørne findes en gravniche med en afbildning af
Panagia med Jesusbarnet. Til venstre for hende ses en mand i
veneziansk-kretensisk klædedragt holdende sin hånd på skulderen af en
hvidklædt kvinde. Til højre ses to sørgende kvinder. Under Panagias
trone står et vers dateret 1518: |

|
|
|
|
Du
bitre grav, fyldt med smerte,
jeg anser og oplever dig som både fjende og ven.
Som ven, fordi du rummer mine kæreste,
som fjende, fordi du ødelægger deres skønhed.
|
|
På
væggen over gravens hovedgærde ses en anden inskription og afbildning.
Den viser en ung pige på sit dødsleje, mens kvinder begræder hende.
Af inskriptionen fremgår det, at en ung pige (barnebarn) ved navn Maria
døde i september 1560. |

|
|
|
|
|
|