Seværdigheder - Chania Amt

Beskrivelse af turen

fra Agios Ioannis til Agios Pavlos kirken

Man kan komme til kirken på to måder:

1. Enten ved at sejle til Agia Roumeli med båden fra Sfakia eller Palaiochora, og gå det sidste stykke hen til kirken, ca. en times gang.
2. Eller gå fra bjerglandsbyen Agios Ioannis. Man kommer til Agios Ioannis fra Sfakia via Anopoli og Aradena.

Umiddelbart inden indkørslen til Agios Ioannis, der er lukket af en grøn låge for at holde gederne ude af byen, går en grusvej ned til venstre.
Ca. 50 meter nede af vejen drejer en anden grusvej til højre mod et indhegnet område, og her skal man dreje til venstre. Kort efter holder man til højre i pilens retning og følger stien mellem de to kirker. I begyndelsen er stien omkranset af stenmure.

Stien, der de fleste steder er tydeligt afmærket med røde og hvide mærker på stenene, fører hen over Agios Ioannis sletten, hvor man stadig ser enkelte ruiner fra den tid, hvor der endnu boede folk her.

Efter et kvarters gang fører en sti til højre ind i pinjeskoven. Her skal man være opmærksom på at forsætte lige frem og ikke dreje af. - For godt nok er skoven nydelig, og det er ganske behagelig at gå rundt i et tykt lag pinjenåle, men der er ingen mulighed for at komme videre ned til havet, da bjergsiden på det nærmeste er lodret her.

Efter endnu ½ times gang ad stien, når man til kanten af bjerget, hvor en fortryllende udsigt ned over kysten og Det Libyske Hav slår en i møde, og her begynder den stejle nedstigning til kysten, 500 m nede.

Den stejle og snoede sti ned ad bjerget kaldes Sellouda og er i gammel tid anlagt af indbyggerne i Agios Ioannis, så de ad den vej kunne komme ned til havet.

I starten er den "brolagt" (kalterimi), men seks gange zigzagger stien gennem et stort stenskred, der delvis har ødelagt stien, som dog stadig er passabel.

Efter ca. 1 time møder man stien fra Loutro, og ad den fortsætter man mod vest gennem pinjeskoven, indtil man efter ca. 20 minutter når Agios Pavlos kirken.

Ved siden af kirken er der bygget en lille taverne, der også udlejer værelser.

Den engelske Kreta-farer, Robert Pashley, besøgte området den 6. maj 1834, og i sin bog "Travels in Crete" beskriver han bl.a. også turen til Agios Pavlos kirken.