Folklore - Helgener |
||
Johannes Eremitten
|
||
Hulens placering |
Sankt
Johannes-hulen ligger tæt på nordkysten af Akrotiri mellem Malecha-næsset
og Tripiti-næsset. På turen mod hulen passerer man først Agia Triada klostret, hvorefter der fortsættes mod Gouvernetou klostret (ca. 4
km. længere fremme). Herfra er det ikke længere muligt at køre videre,
så resten af turen foregår nordpå til fods ad en lille sti mod
hulen og ruinerne af klostret Katholiko. (Se mere under Seværdigheder
- Chania - Akrotiri).
|
|
På
vejen kommer man forbi Bjørnegrotten, hvor der findes en stor drypsten,
der med lidt god vilje minder om en bjørn, der står bøjet
over den cisterne, der befinder sig inde i grotten. Traditionen fortæller,
at det oprindeligt var en levende bjørn, der drak af vandet. Munkene fra
Gouvernetou klostret og de lokale havde aldrig set den, men da de undrede
sig over, at cisternen altid var tom, besluttede nogle af munkene sig for
at holde vagt inde i hulen for at finde årsagen. De blev rædselsslagne,
da den store bjørn pludselig formørkede indgangen, og en af dem skyndte
sig at påkalde Jomfru Maria. Næppe var han færdig med sin bøn,
før bjørnen blev forstenet. Og dér står den så stadig den dag i
dag…
|
|
Til
venstre i hulen er der bygget en lille kirke ind i klippen. Den er viet
til Panagia Arkoudiotissa (den bjørnebekæmpende Jomfru Maria), som
bliver fejret den 2. februar med optog og efterfølgende messe af
"pilgrimme" fra hele Kreta. Faktisk var hulen allerede i
antikken hjemsted for tilbedelse af Artemis i skikkelse af en bjørn.
|
|
Uden
for hulen ligger resterne af et gammelt kloster, som der desværre ikke
findes ret mange oplysninger om.
|
|
Fortsætter
man i ca. et kvarter af stien, kommer man frem til den vilde Avlaki kløft, der fører helt ud til
havet, hvor der findes en besynderlig klippeformation, der minder om et skib. Den
folkelige overlevering fortæller, at der er tale om et sørøverskib, der
bragte pirater til øen for at plyndre Katholiko klostret. Da munkene
opdagede sørøverne, bad de Gud om hjælp. Ligesom tilfældet var i
Bjørnegrotten, blev også skibet forvandlet til en stor klippe. Den mundtlige overlevering
fortæller på den måde om de mange angreb, Kreta ofte var udsat
for - først af de arabiske saracenere fra Spanien og senere af pirater fra
Algier og Lilleasien.
|
|
Englænderen
Robert Pashley, der rejste rundt på Kreta i 1834 og nedskrev sine
iagttagelser, har beskrevet området omkring Katholiko således:
|
|
Dette
vilde og isolerede landskab starter lige fra begyndelsen af kløften, selv
om det kun er nogle hundrede skridt fra havet. Mange græske klostre er
smukke og maleriske, men jeg kan ikke komme i tanke om noget andet sted,
der passer bedre til dem, der har ønsket at leve fjernt fra mennesker og
tæt på Gud mellem "steep
and lofty cliffs, that on a wild secluded scene impress thoughts of more
deep seclusion".
|
|
Ved kanten af kløften begynder nedstigningen til
Katholiko klostret ad en stentrappe, som munkene møjsommeligt har udhugget i klippen, og
umiddelbart ved indgangen til klostret ligger indgangen til
Sankt Johannes' hule.
|
|
I
1962 undersøgte, beskrev og nedtegnede formanden for Det Græske Spilæologiske
Selskab, Anna
Petrocheilou, hulen, der strækker sig fra nordøst mod
sydvest i en længde af 135 m. og har en samlet udstrækning på 1.500 m2.
I hulen er der mange, flotte drypstensformationer og et flodleje fra en underjordisk
flod.
|
|