Seværdigheder - Lassithi Amt |
||
Toplou klostret |
Ikonmaleren Ioannis Kornaros |
|
Ioannis
Kornaros levede fra 1745 til 1796. Desværre ved man ikke ret meget om
hans liv og levned. Men fra et håndskrift af ikonmaleren Stefanos Nikolaïdis
(1817-1907) ved man, at Kornaros arbejdede på Kreta, og Cypern samt i
Sinai og måske Ægypten.
|
|
På
Kreta startede han sit liv som maler i Savvathiana klostret uden for
landsbyen Rogdia, lidt vest for Iraklio. Der malede han en ikon med titlen
"Megas ei Kyrie" (Du er mægtig, Herre), der var en forløber for
den endelige udgave, som han senere fuldendte i Toplou. Den oprindelige
ikon eksisterede stadig i 1854, hvor Nikolaïdis så den, om end halvt ødelagt
af fugt. Desværre er den siden hen gået helt til. Foruden i de to
klostre har Kornaros også malet i Agios Matthaios ton Sinaïton kirken i
Iraklio.
|
|
I
perioden 1775-1790 finder vi Kornaros i Sinai, hvor han både malede sin
egne ikoner og restaurerede andres samt medvirkede ved udsmykningen af
kirkeloftet i Agia Aikaterini klostret. Fra denne periode findes også
ikoner i Ægypten, men det er uvist, om han faktisk selv har været der.
|
|
Efter
opholdet i Sinai rejste Kornaros videre til Cypern, hvor han bl.a. malede
"Ærkeenglen Michael" i 1795. Den kan i dag ses på Det
byzantinske Museum i Athen.
|
|
|
|
Megas
ei Kyrie-ikonen |
|
|
|
I Toplou
findes som sagt - ud over hans ikon "Agia Anastasia i Farmakolytria"
- også ikonen “Megas ei Kyrie” fra 1770. Den har sin titel efter bønnen
til Den store Velsignelse af Vandet, der bliver indledt med netop disse
ord, og som er skrevet af patriarken over Jerusalem Sofronios.
|
|
Ikonen,
der er malet på træ og har dimensionerne 1,33 X 0,85 m, har forneden til
venstre en indskrift, der fortæller, hvem maleren var, hvornår den blev
lavet og hvem, der betalte for den:
|
|
Et
værk af Ioannis Kornaros i en alder af 25 år med hjælp fra Herrens |
|
allerfrommeste
hr. Parthenios, munk og abbed, verdsligt kaldet Kafouros, i det |
|
femte
år af hans abbedi. |
|
1770.
|
|
Til
højre står en anden indskrift:
|
|
|
|
Ikonen
tilhører den kategori af ikoner, der afbilder mange personer. Disse er
ofte malet adskilt fra hinanden. Men på "Megas ei Kyrie" er
alle motiverne nærmest vævet ind i hinanden og højst adskilt af de
vandstrømme, der er det gennemgående element på ikonen. Selvom der
findes ikoner, der minder om Kornaros' (f.eks. på Benaki Museet i Athen
og på Tretjaskov Samlingen i Moskva), er den alligevel enestående ved -
omkring de fire centrale motiver - at fremstille de forskellige scener, der
bliver nævnt i bønnen. At Kornaros er den første, der har afbildet Den
store Velsignelse af Vandet gør den også interessant.
|
|
|
|
Beskrivelse
af ikonen. |
|
|
|
Ikonen
består af 61 udvalgte scener fra det Gamle og det Nye Testamente. De fire
centrale motiver, der beskrives på ikonen, er fra oven den hellige
Treenighed omgivet og lovsunget af de himmelske skarer (gloria). Herunder
følger Jesus' dåb, Jomfru Maria med Jesus-barnet omgivet af Adam og Eva
og nederst ses Jesus' ankomst til Dødsriget. Til venstre og højre for
disse motiver ses scener fra Det gamle og Det nye Testamente. Det centrale
emne på ikonen bliver således selve dåben - fra oven omkranset af det
himmelske og for neden af det jordiske. Det passer fint til bønnen "Megas
ei Kyrie", der netop hører til den gruppe af bønner, der har
forbindelse til den religiøse fest Theofaneia (også kaldet Epifaneia
eller Fota) den 6. januar, og som fejrer Jesus dåb i Jordanfloden og
Treenighedens tilsynekomst under dåben.
|
|
Kornaros'
måde at male på følger den byzantinske tradition med lån fra Vesten,
som det også kendes fra f.eks. Michail Damaskinos, Theofanis, Emm. Tzanes,
Theodoros Poulakis og andre kretensiske ikonmalere fra det 16. og 17. årh.
Man skal i den forbindelse huske på, at Kreta på det tidspunkt var
underlagt Venedig, samt at Kornaros stammede fra en veneziansk-kretensisk
familie. Fremstillingen af Den hellige Treenighed, englene omkring denne,
dåben, ankomsten til dødsriget og mange af de mindre fremstillinger er lån
fra tidligere malere (ikke mindst fra Georgios Kastrofylakas, der efter
alt at dømme var hans lærermester) og ikke Kornaros' egne, men det er
hans fortjeneste at bearbejde og sammensætte disse lån på en utrolig
smuk måde. Ligeledes er det hans værk at indsætte linjer fra bønnen
"Megas ei Kyrie" ud for de enkelte motiver.
|
|
Ikonen
er også bemærkelsesværdig ved at afbilde emner, der ikke er anerkendt
af den ortodokse kirke, såsom årets dyrekreds, noget man ellers ikke ser
på kirkelige billeder. Ligeledes personificerer den naturens fire
elementer.
|
|
|
|
Familierne
Kornaros og Metzos |
|
|
|
Under
Venetianertiden boede der på det østlige Kreta to store og rige
familier, Kornaros og Metzos (DeMezzo). Begge familier stammede
oprindeligt fra Venedig, men i tidens løb blev de helt assimileret på
Kreta.
|
|
|
|
|
|
Kornaros-familien
havde besiddelser over store dele af Kreta, I et dokument, der er skrevet
af Sitias notar Markos Kalivas i 1581, står, at en indbygger fra
landsbyen Skopi ved navn Marinos sælger
og overlader et stykke jord beliggende i Piskokefalo til den noble fru
Zampia, fyrstinde efter den noble fyrst monsieur Giacomo Kornaros.
Zampia, der var datter af Ioannis Metzos, var mor til Andreas og
Vitzentzos Kornaros, den senere digter til det store middelalderværk
Erotokritos. I et dokument fra 1582 overlader sønnen Andreas Kornaros sin
kusine Cornarola F. Kornaros en andel i byen Thrapsano. I hans
testamente fra 1611 står der, at han gør broderen Vitzentzos til arving
over hans luksuriøse hus, store bogsamling og hans by Thrapsano. Hvis
denne ikke er i live, skal arven gå videre til niecen Caterusa.
|
|
I
følge kretaforskeren Stelios Spanakis skulle Kornaros-familiens grav være
ved Agios Georgios-kirken i landsbyen Paraspori, men det lykkedes mig ikke
at finde den.
|