Seværdigheder - Lassithi Amt
Toplou klostret

 

Toplou klostrets historie

Beskrivelse af klostret

Ikonen Megas ei Kyrie

Teksten til  Megas ei Kyrie

 

Når man kommer til Toplou fra Sitia, er det første, man får øje på, et lille kapel, der ligger for sig selv på højre side af vejen. Det er munkenes gravplads.

 

Til venstre ligger selve klosterkomplekset. Inden indgangen til klostret ligger der en mølle fra forrige århundrede. Den anvendes ikke længere, men havde tidligere stor betydning, da klostret stadig havde en "lukket" økonomi og var selvforsynende.

Videre fremme mod indgangen ligger en række huse, der har rummet munkeceller og beboelse for Toplous mange verdslige hjælpere under klostrets storhedstider, når der ikke var plads nok inden for murene.

Indgangen til selve klosterområdet foregår gennem den såkaldte Loggia, der fremstår som en høj og bred mur omkring klostret, men som i virkeligheden består af en række munkeceller. I Loggia’en er der nu indrettet en butik med bøger, ikoner og andre religiøse genstande, hvilket røber nye tider for klostret, der - og især efter den gennemgribende renovering - er blevet et yndet turistmål.


Fra Loggia’en kommer man ind i en forgård og står nu over for det fæstningsagtige kloster, hvortil der er adgang gennem "Hjuldøren". Den kaldes sådan, fordi den pga. sin tunge vægt løber på et hjul, når den skal åbnes og lukkes. Over døren findes det såkaldte "Dræberhul", hvorfra munke kunne forsinke eventuelle fjender ved at hælde sten eller kogende olie ned over dem, mens klostrets øvrige beboere kunne slippe væk gennem en 180 m lang underjordisk gang, der munder ud i en kløft bag klostret, der dengang var dækket af træer.


I selve klostergården, der er brolagt med rullesten fra havet og udsmykket med planter i store krukker, kan man se, hvor stor og kompleks selve klosterbygningen er. Den har tre etager og er 15 m høj. I jordplan ligger klostrets kirke samt 13 værelser, hvoraf nogle er blevet indrettet til museum med ikoner, relikvier og forskellige dokumenter om Toplous historie. På første sal er der 20 rum (6 køkkensteder, spisesal, gæsteværelser osv.) og på anden sal er der 8 rum (abbedens bolig, 2 gæsteværelser,  munkeceller og lagerrum).

Over den kompakte gård hæver det 33 m høje klokketårn sig. Det er bygget i italiensk stil og er således adskilt fra kirken, men indgår i stedet i det fæstningsagtige anlæg omkring klostret. Det blev bygget under abbed Gavriil Pantogalos i begyndelsen af det 17. årh., men styrtede sammen og blev senere genopført af Kyrillos Smirilios.


Overleveringen fortæller, at da tårnet blev bygget, var området præget af megen tørke. Men bygherren drømte, at hvis han sprang ud fra tårnet, ville han ville finde vand på det sted, han ramte jorden. Dette gjorde han så, og uden at være kommet til skade ved faldet (kun lidt blod dryppede fra hans finger) huggede han i den massive klippe den brønd, man stadig ser den dag i dag. Selv om den kun er 4 meter dyb, er der masser af vand i den.

Kirken er bygget som en 2-skibet basilika. Det nordlige skib er viet til Jomfru Marias fødsel og stammer fra ca. år 1300. Det er delvis bygget oven på den oprindelige kirke til Agios Isidoros, der stammer fra tiden omkring år 960. Det sydlige skib, der er bygget til efter klostrets ødelæggelse i 1471, er viet til Agios Ioannis Theologos, der bliver fejret d. 26. september. Bag koret findes en hule, hvorfra der springer vievand. I følge traditionen blev den første ikon fundet her.

Under jordskælvet i 1612 led klostret stor skade, og næsten hele den nordlige fløj styrtede sammen. Den blev renoveret under abbed Pantogalos i 1619, hvilket står nævnt i indskriften til venstre for kirkedøren under marmorrelieffet af Jomfru Maria. I modsætning til den vestlige kirke accepterer den ortodokse kirke kun ikoner, og ikke relieffer og statuer. Men der er faktisk et relief af Jomfru Maria på facaden til kirkeskibet, et levn fra Venetianertiden.

Senatet i Venedig bidrog med 200 gulddukater til færdiggørelsen af arbejdet, så klostret kunne få sit fæstningsagtige ydre. Også familierne Metzos og Kornaros, der havde et indbyrdes familiebånd, skænkede store pengesummer, og man mener derfor, at det var dem, der stod for renoveringen af klostret. Den sydlige fløj kaldes stadig for Kornaros-fløjen og den nordlige for Metzos-fløjen.


Munkenes spisestue

Det nok mest fascinerende rum efter istandsættelsen af klostret er munkenes spisesal, der helt er dækket af freskomalerier. Allerede i 1982 begyndte munkene sammen med ikonmaleren Manolis Betinakis de første forsøg med fresko. Det skulle vise sig at blive en lang og svær proces, da ingen af de involverede havde noget kendskab til denne teknik. Men lad Betinakis selv fortælle om forløbet:

Fresko er en gammel teknik, der har været kendt i mange århundreder. Men da vi ikke havde nogen erfaring med teknikken og måtte læse os til den i nogle bøger, var det en svær proces. Vi startede da også forsigtigt med nogle forskellige forsøg. Det skal lige nævnes, at fresko er den eneste teknik, der kan holde i flere hundrede år. De materialer, der bliver brugt, er kalk, flodsand og hør. Det er vigtigt, at kalken er mindst to år gammel, og at flodsandet er godt udvasket og tørret. For at forstå teknikken kan man forestille sig, at man opløser noget kalk i et glas vand og lader det bundfalde. Efter et stykke tid danner der sig en tynd hinde i overfladen. Det er denne hinde, der indeslutter og bevarer farverne.

 

 

Når væggen er pudset, fjerner man hinden på den endnu fugtige puds på det område, man vil male. Det skal være et lille område ad gangen, for hinden gendanner sig efter et kort stykke tid. Det betyder, at arbejdet skal udføres, når pudsen har den rigtige konsistens, så undertiden arbejdede jeg helt til kl. 2-3 om natten.

Der er mange, der tror, at farven trænger langt ind i pudsen, men det er ikke tilfældet. Den nærmest lægger sig uden på og bliver så lukket inde af hinden. De farver, vi har anvendt, er jordfarver opløst i vand. Kunstige farver er ikke egnede, for de reagerer med pudsen. Inden jeg går i gang med at male på væggene, har jeg allerede tegnet motiverne på papir. Omridset og hovedlinjerne på figurerne er perforeret, så jeg kan kopiere dem til pudsen med trækul, jeg dupper gennem hullerne. Derefter fjernes hinden i det område, der skal bemales, mens resten lades urørt. Det er vigtigt at male de lyse farver først, for hvis man maler dem oven på mørke farver, bliver de urene.

 

Jeg er selvlært, da det kun er skolen for De Skjønne Kunster i Athen, der underviser i freskoteknik. Når jeg skal vælge motiver, lader jeg mig inspirere af Theofanis Kretenseren, som jeg er meget betaget af, men jeg udtænker også selv nye motiver.

 

 

Se den samlede billedserie fra klostret

Til top

 

 

Generel oversigt