Seværdigheder - Chania Amt - Akrotiri | ||
Agia Triada klostret (1) | ||
|
Historie |
Klostrets
officielle navn er Agia Triada ton Tzangarolon efter brødrene Ieremias og
Lavrentios Tzangarolos, der kom fra Agia Kyriaki klostret i Chalepa.
Ieremias fik af de venezianske myndigheder overdraget opførelsen af det
nye kloster i 1611. Arbejdet skred planmæssigt frem, men var dog langt
fra færdigt, da han ti år efter blev pålagt at overtage ledelsen af
Gouverneto klostret, hvor han bl.a. stod for opførelsen af dets nye kirke
samt den store bro i det nærliggende Katholiko kloster.
|
|
||
Da
Ieremias døde i 1634, fortsatte broderen Lavrentios opførelsen af Agia
Triada. Han nåede dog heller ikke at fuldende deres fælles værk, idet
kirkens kuppel stadig manglede, da tyrkerne erobrede Chania området i
1645.
|
|||
Selv
om tyrkerne officielt førte en politik, der på visse punkter forbedrede
den ortodokse kirkes stilling i forhold til tidligere, fandtes der dog
samtidig en tyrkisk lov, der forbød opførelse og istandsættelse af
kristne bygninger.
|
|||
Således
blev abbed Melchisedek (i anden halvdel af det 17. årh.) fængslet af de
tyrkiske myndigheder, da han var i færd med at flisebelægge jorden foran
kirken, og for at redde deres abbed fra hængning måtte munkene betale
det gigantiske beløb af en guldflorin for hver flise, der var lagt.
|
|||
På
grund af det tyrkiske forbud blev klostret først færdigbygget 200 år
senere, da den ægyptiske øverstkommanderende over Kreta, Mohammed Ali, i
1827 gav tilladelse til reparation af klostret efter ødelæggelserne
under 1821-opstanden.
|
|||
Agia
Triada er et såkaldt stavropigiaki kloster, hvilket betyder, at
det hører direkte under det Økumeniske Patriarkat i Konstantinopel.
Kretas første ærkebiskop efter den tyrkiske besættelse, Neofytos
Patellaros, sørgede i 1654 for, at Agia Triada blev lagt under
Patriarkatet for at undgå tyrkernes plyndringer. Alligevel blev klostret
plyndret adskillige gange af de tyrkiske elitesoldater, janitsharerne, men
hver gang lykkedes det at få klostret på fode igen, selv om fordums
storhedstider var endegyldigt forbi.
|
|
||
Trods
flere plyndringer blev klostret ret velstående i den tyrkiske periode.
Der var mange munke til at dyrke jorden, og en del kretensiske familier
testamenterede deres formue til klostret, for at denne ikke skulle falde i
hænderne på tyrkerne. I samme periode blev også mange mindre klostre
lagt ind under Agia Triada, ligesom klostret opkøbte en del jord.
|
|||
Under
den Græske Revolution i 1821 blev store dele af klostret ødelagt. Et håndskrift
fra klostret fortæller om episoden:
|
|||
"Vi
flygtede fra klostret, da tyrkerne, der i deres rasende og vanvittige had
til os, strømmede ind i kirken, ja i hele klostret, mens de stjal, knuste
eller afbrændte alt, der kunne ødelægges eller flyttes. Det gik så
voldsomt for sig, at kirken i vores kloster efter deres angreb mindede om
en kalkbrænderovn. Kirkestolene, væggene med de hellige ikoner, alteret
og alterrummet, træskabene og selv træloftet i den store kuppel, der
endnu ikke var færdig, satte de ild til. Ilden var så kraftig, at den
ikke blot pulveriserede mange af kirkens sten, så de kom til at ligne brændt
kalk, men også de tykke jernstænger, der holdt den meget tunge
bronzelysekrone, smeltede som vokslys."
|
|
||
Efter
denne store katastrofe skulle der gå 20 år, inden klostret blev
genopbygget.
|
|||
|
Læs min beskrivelse af klostret
|
||
Læs tre udenlandske rejsendes beskrivelser af deres besøg i klostret:
|
|||
F. W. Sieber (1817) |
Robert Pashley (1834) |
Vittorio Simonelli (1893) |
|
|
|||
|